ponta pe plaiul plagiatului perpetuu

Am incercat multi si prost sa-nteleg ce e in mintea unui om care fura, este prins cu mata-n sac si cand este prins da vina pe mata si se considera nevinovat. Un excelent prilej de a privi in sufletul primului ministru Victor Ponta, si in cazul in care n-are, sa-l cautam in cutia toracica, gusa sau intestinul gros..

Am tendinta sa scriu mult – si, zic dusmanii, bine – asa ca pentru cei care n-au timp si citesc uitandu-se la poze, incep cu o ilustratie:

bart-ponta-plagiarizeSper ca-i suficient de explicativa.

In primul meu an de faculta am luat un curs de Technical Writing. Cursul era obligatoriu, cum erau toate in primul an, si-ti poti imagina ca nu era cel mai popular curs. Unul din assignments era sa scriu nush’ce instructiuni, nu mai tin minte. Eu zic ca m-am achitat de sarcina in mod exemplar, inspirandu-ma din manualul de familiarizare cu Unix scris de unul dintre profesorii nostri si mentionand sursa la sfarsit. Lucrarile au fost corectate si date inapoi, eu mi-am luat o nota destul de buna, unul dintre colegi mi-a cerut-o sa vada ce-am scris, apoi si TA, pana la urma, dupa ce mi-a tinut-o cateva saptamani, am aflat ca mersesera cu ea la Chair of the Dept, care a considerat ca de fapt nu era plagiat si ca pentru o lucrare de 2 pagini si anul I avusesem suficient material original, dar ca pe viitor sa am mai multa grija. TA cu pricina a plecat dupa cateva luni din Toronto, desi era si ea la inceput. Ar mai fi si alte povestiri – in curand.

Eu m-am ales cu mai multe invataminte din povestea asta:
  1. Exista o diferenta de etica uriasa intre invatamantul vestic si cel estic (nu numai Romania). In Romania studentii “colaboreaza” in toate, in timp ce aici trebuie sa te descurci singur sau in grupuri restranse. Nu vrei primi niciodata “sa copiezi” de la colegi cu care nu esti prieten bun, iar daca le dai altora sa copieze prea usor poti intra tu insuti in bucluc. Oricum, nu era prima data cand ma izbeam de aceasta diferenta, dar plagiatul nu inseamna numai sa copiezi fara a da credit, ci inseamna si sa copiezi fara a da suficient credit (in detaliu).
  2. Riscul de a fi invinovatit nu merita asumat, motiv pentru care e mai bine sa gresesti in mentionarea unor surse in plus decat in minus. Nici sa torni cu gramada lucrari in bibliografia unei lucrari scrise nu este permis – trebuie sa mentionezi exact ce-ai citat, nici mai mult si, mai ales, nici mai putin. Acesta fiind un blog eu prefer sa mentionez mai multe surse decat am citat in subsol, asta fiind si motivul pentru care bag “surse sau mai multe informatii”. Nu poti sa faci asta si-n lucrari scrise fiindca nu tu iti inveti proful sau TA-ul ci ei pe tine.
  3. Cu cat urci pe scara “dottorala” standardele cresc. Ceea ce e permisibil in primul an de undergrad nu este acceptabil intr-o teza doctorala si devine criminal cand este “opera” unui fost procuror si actual prim-ministru.

Problema cu boacanele guvernarii PSD – si-aici e vorba in principal de acest plagiarism endemic atat in invatamantul romanesc (PDF) cat si in blogo.ro-oaie, sunt ca distrug orice urma de credibilitate a Romaniei in afara (unde cam avem nevoie, dat fiind ca suntem ultimii la capitolul coruptie si vize nu vom lua nici cand va fi gata scutul anti-racheta). Ar trebui sa aiba un efect nefast si in tara, dar asta-i mai greu de vazut, fiindca furtul intelectual este atat de raspandit incat pentru multi nu-i nici o problema ca un procuror si seful exectivului a facut asta.

Nature citeaza mai multe carti. Pentru cateva avem PDFs cu pasajele importante.
  1. Ponta, V. Curtea Penala Internationala. PhD thesis, Univ. Bucharest (2003). PDF
  2. Ponta, V. & Coman, D. Curtea Penala Internationala (Lumina Lex, 2004).
  3. Coman, D. & Ponta, V. Raspunderea în Dreptul International Umanitar (Universul Juridic, 2010).
  4. Diaconu, D. Curtea Penala Internationla, Istorie si Realitate (Editura All Beck, 1999). PDF
  5. Cretu, V. Drept International Penal (Editura Tempus, 1996). PDF
  6. Diaconu, I. The International Criminal Court: A New Stage (Nicolae Titulescu Romanian Inst. International Studies, 2002). PDF
  7. Abbott, A. Nature 485, 289 (2012).
Historia adauga alte cateva documente importante in format PDF.
  1. Teza doctorala model (PDF)
  2. Comparatie doctorat si pasaje copiate (PDF1, PDF2)
  3. Harvard guidelines (PDF) – adaug eu: uottawa, integrity, indiana, arizona, UVic 
  4. Cod UniBuc (PDF)
  5. Legislatia plagiat (PDF)

Desigur, exista posibilitatea sa vina comisia si sa decida prin comparatie, ca-ntr-o astfel de situatie, tovarasi.. Caz in care Romania isi pierde orice sansa de a fi luata in serios in problema Schengen (unde se-nvart interese mari si ascutite), de catre Transparency International, care ne considera codasi in Europa la coruptie, chestie care sfarseste invariabil prin a ne costa pierderi in investitii straine (FDI). Mai departe, daca nu-i retrag diploma lui Ponta practic toate diplomele romanesti vor fi privite (daca nu sunt deja) cu suspiciune, indiferent cate nopti si peri albi se afla in spatele lor.

Ar mai fi de discutat cat de penibil se dezvinovateste Ponta de acuzatiile aduse si cum se cramponeaza de putere mai ceva ca Base, cum presa romaneasca e atat de pornita pe Base incat nu reuseste (cu mici exceptii) sa digere stirile si cum acest guvern nu prea este pregatit de guvernare (vezi CV-ul lui Hasotti).

LE: ..si-am _inceput_ sa discut..

Sources / More info: z-nat-ponta, pic, adv-docs, purdue, faz-hn,

12 comments:

  1. Citat:

    "...sa-nteleg ce e in mintea unui om care fura, este prins cu mata-n sac si cand este prins da vina..."



    Păi... dacă ești vestic, ce dreaq' vrei să pricepi?

    E ceva... mioritic, na!



    Citat:

    "...apoi si TA, pana la urma, dupa ce..."



    Ce-i aia... "TA"?!?

    Că nu e de la mă-TA, nu?



    Citat:

    "...o diferenta de etica uriasa intre invatamantul vestic si cel estic..."



    Glumești, faci mișto ori mă întărâți pe mine?!?

    Adică, diferența ETICĂ e DOAR în învățământ?



    Citat:

    "...Citat:

    "...distrug orice urma de credibilitate a Romaniei in afara..."



    Ce credibilitate, tataie?

    Care... unde?





    Până când ai să-ți mai chinui cititorii cu flașnete d-astea?

    Mai ai nițel și ajungi ka Kațavencu, zău!

    "...io, țărișoara mea...s-avem și noi faliții noștri..."



    Bre.



    Ce se vede... AIA ESTE!

    Aia-i țara, ăia sunt oamenii.



    (valabil și pentru țigani, dealtfel - na, ca să te enervez nițel)

    ReplyDelete
  2. Daca Ponta si-a tratat doctoratul cu atat "sictir", ma intreb cum va proceda la guvernare? Oare cu aceeasi iresponsabilitate? Sigur... o lucrare buna de doctorat nu e garantia unei guvernari bune, dar poate arata o oarecare predispozitie catre responsabilitate. La Ponta, responsabilitatea se reduce la "ce rau am facut romanilor cu un doctorat?". Argumentarea de genul: nu e plagiat, e lucratura lui Basescu, ma face sa ma intreb daca un fost procuror poate sa scurtcircuiteze logica asa grav. 

    Ma intreb daca ironia de semidoct cu "aceasta revista despre copacei" face vre-un bine imaginii cercetarii romanesti in plan international, cercetare peste care este sef. Insa Ponta nu a avut timp sa se gandesca daca face sau nu un deserviciu celor pentru care este angajat sa lucreze - adica inclusiv cercetatorii. 

    ReplyDelete
  3. Totul e lucratura lui Basescu - canicula, Nature, incalzirea globala. Revista Nature e in fond o afacere de familie pentru Base, cum e Dogtown pentru Sorescu. Mai mult, Ponta este in domeniul Dreptului si dac-am inteles bine a fost procuror. Oare cati acuzati l-au santajat cu asta ca sa scape basma curata? Oare cate cazuri de coruptie se vor "rezolva" de-acum incolo cu "hai domn'e, ca toti gresim" wink-wink?!

    ReplyDelete
  4. TA inseamna Teaching Assistant, am adaugat explicatie pe prima iteratie a abrevierii in text. Diplomele romanesti aveau o oarecare credibilitate. Sigur, se stia ca romanii copiaza si multi nu reuseau sa inteleaga ca romanii nu stiau mai bine si li se parea normal, dar faceau si treaba buna. Am impresia ca asta s-a schimbat dupa '89. Funeriu si guvernul precedent incercasera insa sa schimbe asta, dar Ponta a sters totul.

    ReplyDelete
  5. Exkrementos!
    Chestia stă cam așa:
    Pentru fiece român/româncă care ajunge să facă ceva - fie la Guglea ori la Microsoft - la Boeing ori la Siemens - unde vrei tu, pe posturi de vârf... avem minim o sută de jmecheri la furat pe ebay ori similar.
    Iar ăia o sută... nu-s cu nimica mai reduși mintal - chiar pot fi mai capabili, date fiind anumite circumstanțe.

    Dar... le lipsește factorul de etică.
    Ori, începând din '89... etica a devenit ceva de disprețuit.
    Nu doar în învățământ - ăsta-i punctul meu.

    ÎN TOATĂ SOCIETATEA... care este ea.

    Acuma... revenind la țigani.

    :)

    Pentru fiecare unul din ei, care muncește, poate se ține de legea a veche, țigănească... ai o sută la furat, cerșit, tâlhărit.

    Io zic că nu țiganii au influențat pe români - la lipsa de etică;
    Ci taman pe dos.

    Țiganii s-au adaptat la condițiile existente, românești, democratice, mioritice, alea.
    Unde toata lumea fură, minte, înșeală.
    Ori e mințit, înșelat, furat.


    Ham-ham!

    ReplyDelete
  6. Eu aveam un presimt in mine ca noi gandim asemanator, dar tu te dezumfli in comentarii in loc sa facem o dezbatere. Adica alergi in cerc in loc s-o fi pus de-o miuta. Treaba-i asta? :)

    ReplyDelete
  7. Normal că gândim asemănător.
    Altfel... n-aș fi acilea, nu?


    Diferența dântre noi... e că tu iei lucrurile în serios.
    Ceea ce... dă bine în postu' principal, da' nu în comentarii, zic io, afirm și latru.

    Ie cam așea:

    Citesc ceva ce scrii tu... lojic, argumentat, citate, lince, alea.
    Bun de tipar, care vaz'i'că.

    Dar;
    detectez oarece găurele în ciorap.

    Zic în sinea mea: "Blegule, oare să lași zeii să umble pă stradă cu nădragii rupți? Ori te iei după ei, și latri, să la atragi atenția?"

    Decizii, decizii...

    :)

    ReplyDelete
  8. Păi... asta fac, nu?

    Serios acuma:

    Nu-i frumos să ataci gazda la modul blogoroaie (cum zici tu).
    Plus că... ai și tu argumentele tale, nu?
    Să le desconsider TOTAL... ar fi ceva mioritic - ori eu nu-s român.
    N-ar fi etic, cum vine vorba.

    Argumentele tale au o anumită valoare/greutate - că tu nu le scoți din ghena blocului.
    Io le măsor cu aceeași atenție pă care o dau la cremvuști cu șoricioaică.
    :))

    Ocazional... n-am ce face, unde ai dreptate (unde gândim la fel, adică), ai dreptate și aia este!

    Dîn fericire, se întâmplă rar.

    :)

    ReplyDelete
  9. Ti-am mai zis, ma bucur sa m-ataci, da' ai grija sa ai macar tu nadragii cusuti, ca daca te iei de-ai mei si-ai tai sunt numa' doua ate, n-am facut nicio treaba..

    Si nu tine cu "patrupedele nu poarta", caz doara traim in cilivizatie, nu?

    ReplyDelete
  10. Cum ziceam mai 'nainte, românii nu iau lucrurile în serios:

    http://news.yahoo.com/ex-romania-pm-shoots-self-courts-sentence-213521467.html

    ReplyDelete
  11. @Blegoo: pai comenteaza pe articolul cu pricina, c-am scris pe tema!

    ReplyDelete

Thank you for commenting, but comments entered in this version may not appear.
Felicitări pentru decizia de a comenta! Orice comentariu este bine-venit :).
Din moment ce vezi acest mesaj, accesezi pagina printr-o metoda alternativa si este posibil sa comentezi neobservat(a). Metoda preferabila este prin pagina normala, care contine Disqus; odata inregistrat, acesta iti permite sa comentezi prin reply la email.
Dacă ai intrebări, există răspunsuri - FAQ.
Baftă!